Opdrachtgevers en werkgevers aan het woord

Sinds 2001 geef ik organisatieadvies en heb ik al veel mooie bedrijven mogen helpen bij implementaties van organisatieveranderingen. Hieronder vertellen zij hoe ze de samenwerking met mij hebben ervaren en lees je in het kort wat de projecten en activiteiten waren.

Eneco heeft haar HR administratie uitbesteed aan mijn toenmalige werkgever NGA Human Resources. Mijn rol als Business Consultant was om samen met het projectteam deze transitie succesvol te laten verlopen. We hebben de processen conform Lean richtlijnen uitgewerkt, digitaal personeelsdossier geïmplementeerd, Service Level Agreements opgesteld en werkafspraken met de medewerkers van het Share Service Centers uitgewerkt. Bovendien hebben we de medewerkers getraind in hun nieuwe manier van werken.

“Mariëlle is proactief, professioneel en zakelijk zonder de menselijke aspecten uit het oog te verliezen. Ze is vakinhoudelijk sterk, pakt zaken enorm snel op en acteert als een business partner door helder en duidelijk advies te geven en klanten te coachen waar nodig. Mariëlle heeft een scherp waarnemingsvermogen voor teamdynamieken en ontwikkelvraagstukken. Ze wint snel vertrouwen van klanten en is doortastend in het zoeken naar oplossingen voor vraagstukken waarbij ze met charme en respect de vinger op de zere plek legt. Marielle draait niet om de hete brij heen en benoemt zaken die volgens haar spelen, waarbij ze het vaak bij het juiste eind heeft. Ze is organisatie sensitief en heeft snel door hoe de hazen lopen in een organisatie. Ze doet wat ze zegt en levert tijdig haar zaken op. En bovenal is Marielle een heel prettig en fijn mens om mee te werken! Ze heeft bewezen dat ze moeiteloos lange termijn projecten kan combineren met korte termijn opdrachten.”

Ton Hulshuizen – Unit Manager Consulting bij NGA Human Resources

Bij Hero Benelux was ik als HR-adviseur verantwoordelijk voor het Operational Excellence programma. In dit programma werden meerdere projecten uitgevoerd om de business processen van Hero te verbeteren.

“Bij Hero Benelux hebben we onze procesverbeteringen projectmatig aangepakt. We hebben niet de hele organisatie in één keer op de schop genomen, maar hebben per proces gekeken welke partijen erbij betrokken zijn en hoe de teams zelf het beste tot verbeteringen konden komen. Mariëlle heeft dat bij ons als HR adviseur op uitstekende wijze gedaan. Zij heeft de relevante ervaring en professionaliteit om projecten en projectleiders goed te begeleiden, brengt rust in de teams, maar is tegelijkertijd sterk op het aanhouden van de planning en het bewaken van voldoende voortgang. Dit heeft Hero Benelux enorm geholpen in het zekerstellen van de verbeteringen waar we naar op zoek waren, terwijl de dagelijkse business gewoon kon doorlopen. Het resultaat was het verbeteren van onder andere het proces Artwork, Forecasting en Planning. Ook de implementatie van de HR portal en het kwaliteitsmanagement systeem ISO 9001 waren onderdeel van het programma.”

Jop Peek General Manager Central Europe

Samen met het HR Management Team van RDW heb ik gewerkt aan het verder ontwikkelen en professionaliseren van de HR-organisatie. Mijn rol was het opstellen en mee implementeren van een verbeterplan. Hiervoor heb ik een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de dienstverlening. Ik heb interviews gehouden met medewerkers van de HR-afdeling en de interne klant. Op basis van een fit gap analyse en het Ulrich model hebben we vervolgens een samenwerkingsmodel uitgewerkt. Dit model vormde de basis voor het ontwerp van de procesbeschrijvingen.

“Dankzij dit project ging iedereen dezelfde procesbeschrijving volgen met zicht op de vorige en volgende schakel, dus dubbel en losstaand van elkaar werken behoorde tot het verleden. Bij aanvang van het project was er weerstand bij een aantal medewerkers. Mede dankzij de inbreng van Mariëlle ging iedereen de noodzaak en waarde van dit project inzien en werd er met respect en geduld naar ieders mening geluisterd. Dit heeft geleid tot een bevordering van de onderlinge samenwerking en het verhogen van de kwaliteit van de diensten door deze meetbaar te maken en beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de klant. Het resultaat was een succes dat door de afdeling zelf is omarmd, overgenomen en in de praktijk gebracht.”

Maeyken Ruimers – Director Human Resources bij RDW

Bij Tilburg University zijn er HR ambitie workshops gehouden. Naar aanleiding van een analyse van de huidige kosten, processen, organisatie en HR IT infrastructuur heb ik een advies uitgewerkt om de ambitie te realiseren.

“Op basis van het werk van Mariëlle is de organisatie aan de slag gegaan om de HR processen te stroomlijnen. Samen met Mariëlle is een roadmap geformuleerd om te innoveren op de digitale HR agenda (EHRM project) en zijn we aan de slag gegaan met het professionaliseren van de HR adviseurs. Het werk van Mariëlle is de basis geweest voor verdere optimalisatie en uniformering van de HR processen en uiteindelijk de centralisatie van HR binnen Tilburg University. Mariëlle is een kundige projectmanager. Ze is zeer analytisch, ze doorziet snel de bedrijfsvoering processen en maakt scherpe analyses en geeft goede adviezen. Daarnaast is ze verbindend en mensgericht en heeft ze het talent om mensen goed mee te nemen in een veranderproces.”

Ellen van Dodewaard – Director HRM bij Tilburg University

Bij Vitens heb ik een project uitgevoerd die bijgedragen heeft aan het verder professionaliseren van hun HR Service Center. Het project was gericht op de optimalisatie van rollen en processen in combinatie met IT op basis van de resultaten van een kwalitatieve scan. Dit ter ondersteuning van het HR dienstverleningsmodel dat gebaseerd is op het ‘click-call-face’ principe.

“Mariëlle heeft veel kennis van procesoptimalisatie en weet deze op een zeer prettige en constructieve wijze in te brengen. Daarnaast is zij enthousiast en zeer coöperatief bij de uitvoering van de werkzaamheden.”

Hans Govers – Teammanager HR Service Center bij Vitens

Bij Shell was ik teamleider voor het ontwikkelen en continu verbeteren van materiaal voor de eerste lijn medewerkers in de periode dat de 3 HR Shared Service Centers ge-offshored werden. De eerste lijn medewerkers werden voorbereid op het ondersteunen van lijnmanagers en medewerkers op het gebruik van SAP Self Service. Er werd ook een Case Management Tool (SAP Employee Interaction Center) geïmplementeerd. In Kuala Lumpur heb ik training gegeven aan de Shared Service Center medewerkers over deze nieuwe tool en de nieuwe manier van werken.

“Mariëlle heeft met haar kennis, gedrevenheid en oog voor detail de support processen opgezet voor de Shared Service Centers toen HR support werd ge-offshored. Daarna heeft zij deze processen succesvol vertaald naar een systeemoplossing in EIC (Case Management tool).  Ik heb werken met Mariëlle als heel prettig ervaren, omdat zij goed luistert, zich goed voorbereid en met kennis van zaken goede kwaliteit levert binnen de afgesproken tijdslijnen.”

HR Projectmanager van Shell

Het doel van de opdracht was om de processen van de afdeling Personeels- en Salarisadministratie verder te stroomlijnen en te automatiseren met inzet van SAP-HCM. Mijn rol was om de procesworkshops te leiden. Door te luisteren en de juiste vragen te stellen lagen de knelpunten snel op tafel en konden we vervolgens gezamenlijk de toekomstige processen uitwerken met optimale inzet van technologie en duidelijke rollen en verantwoordelijkheden.

“Ik vond het plezierig om met Mariëlle samen te werken; prettig in het contact en resultaatgericht.”

Maaike van Gurp – Teamleider HR bij Amphia

Als Manager HR & Communications bij Hero Benelux werkte ik als lid van het Management Team aan het verder ontwikkelen van de organisatie en medewerkers. In deze functie was ik verantwoordelijk voor HR, interne communicatie en facilitair management.

“De samenwerking met Mariëlle heb ik als zeer plezierig ervaren. Haar drive is bewonderenswaardig waarbij zij zich vastbijt in haar werkzaamheden en deze tot een goed eind brengt. Door het faciliteren van intervisies met leidinggevenden en het inzetten op het continu geven van feedback hebben we als organisatie een stap gezet in verdere professionaliteit. Hiernaast heeft zij met haar team en werkgroep een vitaliteitsprogramma opgezet wat bijdraagt aan het “binden & boeien” van de medewerkers. De kracht van Mariëlle zit zowel in het sparren over strategische vraagstukken als ook het optimaliseren van processen, managen van projecten en begeleiden van verandertrajecten.”

Jasper Aansorgh Country Manager bij Hero Benelux

Samen sparren? Neem geheel vrijblijvend contact met me op, ik denk graag met je mee. Bel me 06-11724124 of mail naar mail@mariellehoekman.nl